Eerste lichting graduaatsstudenten studeert af aan hogeschool Odisee

Opmerkelijk: één derde van de graduaatsstudenten komt uit het beroepssecundair onderwijs (BSO)

De eerste lichting graduaatsstudenten is zopas afgestudeerd aan de Odisee-hogeschool. Het zijn meteen de eerste studenten die dit type van praktijkgerichte opleiding afwerken aan een hogeschool en nu met een hoger-onderwijsdiploma de arbeidsmarkt op kunnen. Dat is vooral goed nieuws voor BSO-leerlingen, die traditioneel minder makkelijk doorstromen naar de hogeschool, maar nu een belangrijk deel uitmaken van de graduaatsstudenten bij Odisee: maar liefst 33,9%.

"Onze graduaatsopleidingen spelen duidelijk in op een maatschappelijke nood", vertelt Harry Parys, directeur Student en Talent aan de Odisee Hogeschool. "Dat blijkt niet alleen uit het feit dat er de voorbije twee jaar maar liefst 921 studenten gestart zijn met een graduaatsopleiding aan Odisee, maar ook uit het diverse profiel van die starters. Zo is bijvoorbeeld meer dan de helft van de studenten (56,7%) ouder dan 24 jaar - 4,6% is zelfs 40 of ouder. Daarnaast valt vooral op dat 33,9% van onze graduaatsstudenten een vooropleiding uit het BSO heeft. Het doet ons veel plezier dat we deze mensen nu een extra kans kunnen geven op een hoger-onderwijsdiploma."

In het academiejaar 2019-2020 zijn de Vlaamse hogescholen gestart met graduaatsopleidingen. Die werden vroeger georganiseerd door de Centra voor Volwassenenonderwijs (CVO's) en zaten dus niet ingebed in het hoger onderwijs. Graduaatsopleidingen duren twee jaar en zijn zeer praktijkgericht: de student leert de job op de werkvloer, het zogenaamde duale leren. Op het einde van hun opleiding ontvangen studenten een volwaardig diploma van het hoger onderwijs.

Winst voor studenten en bedrijven

“Door de werkplekken in te bedden in de graduaatsopleidingen creëren we een omgeving waar de student écht in kan leren,” vertelt Parys, “de opleiding bestaat voor de helft uit stages en onze partnerbedrijven zien deze nieuwe lichting studenten graag komen. Ze volgen hen van nabij op en studenten voelen in levenden lijve wat zij kunnen betekenen voor een bedrijf. Ze leren zelf hun interesses en kwaliteiten ontdekken, precies omdat ze helemaal ondergedompeld worden in het bedrijf van hun keuze.”

“Bij NMBS zetten we sterk in op de samenwerking met het onderwijs, zowel op het niveau van secundair als hoger onderwijs", vertelt Sophie Dutordoir, CEO van de NMBS. "Dat gebeurt onder andere door de organisatie van stages en duale leertrajecten. We zijn dan ook zeer tevreden dat we een partnership met Odisee konden opzetten in het kader van een nieuwe technische graduaatsrichting, waarin studenten onder de vorm van duaal leren bij NMBS stage konden lopen, tot grote tevredenheid van beide partners. De studenten maken kennis met het bedrijfsleven, bouwen vertrouwen op en komen beter opgeleid op de arbeidsmarkt terecht. Het is een weg die we verder willen bewandelen.”

Meer trots en meer competenties

Datzelfde gevoel bevestigt trouwens Obe Van Wynsberghe (20), net afgestudeerd als gegradueerde Elektromechanische Systemen. "Met een BSO-diploma was een professionele bachelor te hoog gegrepen. Ik wou ook niet alle dagen op de schoolbanken zitten en een graduaatsopleiding was dus op mijn maat gesneden. Het geeft me meer uitdagingen in mijn job en op mijn stageplaats bij wielenfabrikant Vulkropin in Tielt hebben ze me verzekerd dat er doorgroeimogelijkheden zijn. Ik heb nu ook een hoger-onderwijsdiploma én een contract op zak, dat had ik anders niet.” Ook Jeroen Wauters (35), afgestudeerd als gegradueerde Werforganisatie is bijzonder tevreden over zijn keuze: “Ik heb voor deze opleiding gekozen omdat ik geen acht uur aan een bankje wou zitten. De keuze voor een eigentijdse en innovatieve opleiding die nauw aansluit bij het werkveld sloot perfect aan bij mijn verwachtingen en ik kijk met veel plezier terug op die keuze."

“Het is heel fijn om vast te stellen dat er diverse profielen van studenten kiezen voor een andere manier van onderwijs. Die gevarieerde instroom zorgt binnen de opleiding voor een leerrijke wisselwerking," besluit Paul Kenis, coördinator van de graduaatsopleiding Werforganisatie. “De intense samenwerking tussen de opleiding en de bedrijven zorgt ervoor dat we als team ook snel moeten schakelen. We worden daardoor continu uitgedaagd om ons eigen onderwijs zo relevant mogelijk te maken."

Ter info - niet voor publicatie

Als u contact wil opnemen voor een interview met een van de studenten, contacteer dan zeker coördinator Paul Kenis. Daarnaast kan studieadviseur Inge De Schuyter u ook veel meer vertellen over de graduaatsopleidingen in het algemeen. Hun gegevens vindt u hierbij.

Inge De Schuyter

studiekeuzeadviseur Odisee, Odisee Hogeschool