Algemeen directeur Ann Verreth en directeur Student en Talent Harry Parys met het ondertekende manifest.

Hogeschool Odisee ondertekent Gender and Sexuality Alliance: "Blijven inzetten op een veilige omgeving voor LGBTQIA+"

Vrijdag 17 mei: Internationale Dag Tegen Holebi- en Transfobie - Odisee-hogeschool zet zich met manifest verder in voor een veilige omgeving waar iedereen zichzelf kan zijn

De directie en de Algemene Studentenraad van hogeschool Odisee hebben gezamenlijk besloten om een Gender and Sexuality Alliance (GSA) op te richten. Dat manifest heeft als doel een veilige en inclusieve omgeving te creëren voor alle studenten en medewerkers, ongeacht hun seksuele oriëntatie, genderidentiteit of geslacht.

De Gender and Sexuality Alliance streeft ernaar dat iedereen van de onderwijsinstelling zich veilig voelt én zichzelf kan zijn. "De ondertekening van deze verbintenis is een belangrijke stap om verder structureel beleid te voeren rond een respectvolle en inclusieve omgeving voor de LGBTQIA+-personen binnen onze instelling", vertelt algemeen directeur Ann Verreth.

Manifest versterkt inclusief beleid

Met dit manifest verbinden de studentenraad en de hogeschool zich ertoe om zich onder andere in te zetten tegen LGBTQIA+-gerelateerde discriminatie en de zichtbaarheid van LGBTQIA+ te vergroten door bijvoorbeeld medewerkers verder vertrouwd te maken met gerelateerde thema’s. "Als startpunt sturen we een bevraging uit waarin studenten kunnen aangeven in welke mate Odisee inclusief is op het vlak van gender en seksuele diversiteit", verklaart stafmedewerker studentenparticipatie Stijn Depuydt. Op basis van de resultaten wil de hogeschool het huidige inclusiebeleid nog verder vormgeven waar nodig.

Eerste inclusiebestuurder

Nieuw sinds dit jaar is de invoering van een bestuurder inclusie binnen de Studentenraad van de hogeschool. Zana Hanafi, student op campus Brussel, zal vanuit deze functie samen met de studentenraad in naam van alle studenten actief mee bouwen aan een inclusief beleid met aandacht voor gender- en seksuele diversiteit. "Ik ben enthousiast om bij te dragen aan ons inclusieve beleid en ben ontzettend blij dat ik van medestudenten het vertrouwen krijg om dit te mogen waarmaken", licht Zana toe.

Van links naar rechts: Ondervoorzitter Mohammed Benhaddou, Inclusiebestuurder Zana Hanafi en afscheidnemend voorzitter van de studentenraad Brent Pauwels bij de ondertekening van het manifest.

Paars en IDAHOT

De Gender and Sexuality Alliance kadert binnen de verscheidene initiatieven die de hogeschool onderneemt om een omgeving te creëren waar iedereen gewaardeerd wordt en maximale kansen krijgt op studiesucces. Odisee neemt zo ook deel aan Paars, een sensibiliseringscampagne die plaatsvindt op vrijdag 17 mei, de Internationale Dag Tegen Holebi- en Transfobie (IDAHOT). Een dag waarop Odisee extra benadrukt dat iedereen, wat ook je gender of seksuele oriëntatie is, even welkom is op Odisee. De hogeschool versterkt de aandacht voor gender- en seksuele diversiteit en geeft tips aan studenten en personeel over hoe ze van de school een nog meer inclusieve plek kunnen maken. "We willen dat niemand hoeft te vrezen voor afwijzing of vooroordelen omwille van gender of van wie die houdt", besluit Ann Verreth.

Meer info rond inclusie op onze hogeschool kan u hier terugvinden.

Voor andere vragen of interviewaanvragen kan u terecht bij persmedewerker Arthur Meul.

Arthur Meul

Persmedewerker campussen Brussel, Dilbeek en Schaarbeek

Over Odisee-hogeschool

Odisee, dat 27 bacheloropleidingen, 12 graduaatsopleidingen en diverse vervolgopleidingen aanbiedt, is dé co-hogeschool - waarbij 'co' staat voor samen. We willen dat studenten, docenten, onderzoekers, bedrijven en de maatschappij sámen werken aan ons onderwijsproject. We bundelen onze krachten om de complexe uitdagingen van vandaag aan te pakken – in de hogeschool én op de werkvloer bij onze partners. Bij Odisee, dat meer dan 11.000 studenten en 1.500 personeelsleden telt, denken en doen we zoveel mogelijk in co. Odisee heeft campussen in Aalst, Brussel, Gent, Dilbeek, Schaarbeek en Sint-Niklaas. Meer info: www.odisee.be of neem contact op via de bijgaande gegevens.

info@odisee.be