Hogeschool Odisee start campagne voor de bewustwording en ondersteuning van menstruatiearmoede

1 op 8 jonge vrouwen kan geen menstruatieproducten betalen, maar 7 op 8 kunnen helpen

In het kader van de internationale dag van het verzet tegen armoede en sociale uitsluiting op zondag 17 oktober organiseert de dienst Studentenvoorzieningen (STUVO) van Hogeschool Odisee in samenwerking met de Corporate Women Association (CWA) een campagne rond menstruatiearmoede. Met een grote inzamelactie op alle campussen (Aalst, Brussel, Dilbeek, Gent, Schaarbeek en Sint-Niklaas) willen zij kwetsbare studenten ondersteunen.

Uit onderzoek van Caritas, een organisatie die o.a. inzet op armoedebestrijding, in 2020 blijkt dat één op acht jonge vrouwen wel eens geen menstruatieproducten kan betalen. Menstruatieproducten nemen een niet onbelangrijke hap uit het budget van studenten. Uit geldgebrek moeten hierdoor sommige studenten noodgedwongen thuisblijven van school of kiezen voor een noodoplossing, zoals wc-papier, zakdoeken of sokken.

Een menselijk recht voor alle vrouwen

De CWA wilt als organisatie bewustwording creëren rond genderverschillen in de bedrijfswereld. “Door jonge studenten aan te spreken willen wij vooral de nieuwe generatie die binnenkort de bedrijfswereld instapt sensibiliseren”, vertelt Julia Aranibar Campero, medewerker van de CWA in Brussel. “Wij werken graag samen met Odisee voor deze actie omdat het een menselijk recht is voor vrouwen om een waardige menstruatie te hebben. Op deze manier moeten de kwetsbare studenten geen schooldagen of sociale activiteiten missen voor iets dat eigenlijk compleet natuurlijk en normaal is”, vult Julia verder aan.

Het taboe doorbreken en tegelijkertijd ondersteunen. Zo klinkt het bij Britt Van Cleven, polyvalent medewerker van STUVO en organisator van de campagne. “We merken dat er nog steeds een enorm taboe is rond menstruaties en menstruatiearmoede. Met deze campagne willen we enerzijds sensibiliseren aan de hand van een postercampagne en inzamelactie van menstruatiemateriaal. Anderzijds willen we de kwetsbare studenten ondersteunen door het gratis aanbieden van menstruatieproducten. Onze studentencoaches trekken dit project op elke campus”, aldus Britt Van Cleven.

Inzamelactie

Op alle campussen van Odisee wordt er materiaal ingezameld in de week van 18 oktober. Het is de bedoeling om zo veel mogelijk materiaal in te zamelen. “Iedereen mag menstruatieproducten (maandverband en tampons) inleveren, studenten, medewerkers én externen. Deze producten stellen wij dan gratis ter beschikking in kastjes in één of meerdere toiletten per campus. De kastjes zijn vrij toegankelijk en staan op een discrete plaats waar de student, die het nodig heeft, het materiaal vrij en discreet kan nemen”, vertelt Febe Cuvelier, studentencoach van de campus Aalst.

Meer informatie rond de actie kan u opvragen via Britt Van Cleven of Lisa Stemgee, via de contactgegevens bij dit bericht.

Foto: links Febe Cuvelier en rechts Britt Van Cleven

Britt Van Cleven