Odisee hogeschool ondersteunt bedrijven in het optimaliseren van hun online aanwezigheid

Onderzoeksproject van Odisee hogeschool resulteert in online platform “DataSmart Wijzer” dat praktische tips, tricks en tools biedt aan bedrijven.

‘Hoe kunnen we ervoor zorgen dat data-smart ondernemen ook voor KMO’s een haalbare kaart is om hun online conversie te optimaliseren?’. Met deze vraag als uitgangspunt gingen de onderzoeksgroepen van de studiegebieden IWT (ICT) en Bedrijfskunde (Marketing) aan de slag in een gezamenlijk onderzoeksproject.

“Online aanwezig zijn is enorm belangrijk geworden voor bedrijven, of het nu is om klanten te werven, vertrouwen te winnen met een positief online imago, 24/7 digitaal beschikbaar te zijn of via een webshop. Belangrijk daarbij ook is om gegevens te verzamelen over je klanten zodat je weet hoe, waar, wanneer en met welke boodschap je hen het best kan bereiken,” verklaart Saskia Vanden Eede, onderzoekster bij het Center for Sustainable Entrepreneurship (CenSE) binnen Odisee. ​

Op basis van gesprekken met verschillende kleinere KMO’s en lokale handelaars, zijn de Odisee onderzoekers tot de ‘DataSmart Wijzer’ gekomen. Op dit gratis online platform bieden ze bedrijven tips en tricks om hun online aanwezigheid te optimaliseren, en verzamelen ze tools die hen daarbij helpen.

“Bij het opbouwen van het platform hebben we bovendien rekening gehouden met criteria die stuk voor stuk aangehaald werden door die kleinere KMO’s en lokale handelaars: de tool is gebouwd op maat van kleinere KMO’s, vereist beperkte voorkennis en houdt rekening met de beperkt beschikbare tijd. De Wijzer laat je bovendien toe om een aantal zaken zelfstandig te doen of om de juiste vragen te kunnen stellen aan je webbouwer of agentschap”, verduidelijkt Saskia Vanden Eede.

De DataSmart Wijzer raadplegen kan via www.datasmartwijzer.be. Op 19 oktober organiseren de onderzoekers een webinar dat gratis bijgewoond kan worden via het YouTube-kanaal van het project.