Odisee-studenten Elektronica-ICT ontwikkelen app die administratie voor landbouwers vereenvoudigt

Van geboortemelding kalfje, tot documenten voor verkoop van vee en zelfs een tracker die aangeeft wanneer een koe kalft

Joni Ticket en Wassim Channa, tweedejaarsstudenten Elektronica-ICT aan de Odisee-hogeschool in Gent, ontwikkelen de app Agri-Q, een applicatie voor landbouwers om hun administratie digitaal op te volgen. De studenten krijgen daarvoor hulp van KBC. Met de app kunnen veehouders onder andere voorspellen wanneer hun koe zal kalven en meteen de nodige documenten bij geboorte in orde brengen.

Het idee voor de app ontstond uit het onderzoeksproject ‘Digislim Boeren’, een samenwerking tussen ILVO (Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek), Odisee-hogeschool en de landbouworganisatie Ferm voor Agravrouwen, met de steun van het Agentschap voor Landbouw en Zeevisserij. Het doel is om landbouwers te ondersteunen via digitalisering van hun landbouwbedrijf. De voorbije twee jaar werkten verschillende groepen Odisee-studenten van de opleidingen Elektronica-ICT en Agro- en Biotechnologie mee aan het project en lanceerden ze hun ideeën voor diverse apps.

Kalvende koeien

"Met Agri-Q richten we ons vooral op veehouders”, aldus student Wassim Channa. “Eén van de toepassingen van de app is onder andere de gedragstracker voor drachtige koeien. Een koe die gaat kalven vertoont voorspelbaar gedrag. Aan de hand van een tracker die rond de hals van de koe zit, detecteert de app dat specifieke gedrag, waarop de landbouwer een melding krijgt dat de koe gaat kalven. Op die manier kan er efficiënter omgesprongen worden met werktijd en personeelsinzet. Daarnaast kan de veehouder via de app meteen ook de verplichte documenten in orde brengen om de geboorte van het kalfje te melden bij de instanties. Maar ook bij sterfte of verkoop van het dier helpt de app, met slechts enkele kliks levert de toepassing ook hiervoor de juiste documenten aan.”

Het idee van Joni en Wassim had heel wat potentieel. Dat merkte ook de grootste accelerator van ons land – Start it @ KBC – die hen opnam in hun programma. Hierdoor krijgen de twee studenten ondersteuning om hun idee verder te ontwikkelen en uit te rollen.

Voor en door landbouwers

“De bestaande toepassingen voor landbouwers zijn vaak erg versnipperd”, vertelt mede-bedenker Joni Ticket. “Met Agri-Q brengen we verschillende zaken samen en maken we ze eenvoudiger toegankelijk. Een groep van tien landbouwers uit het Gentse geeft ons input en helpt ons bij het ontwikkelingsproces, want we willen een app die écht beantwoordt aan hun noden. Op basis van onze gesprekken met hen nemen we beslissingen en bouwen we de app verder uit.”

De twee studenten verwachten het komende jaar een eerste basisversie van de app te lanceren. Daarna blijven ze nog even verder bouwen aan de app en komen er functionaliteiten bij. Een definitieve versie zal eind 2025 of begin 2026 te downloaden zijn.

Voor meer informatie en interviews kan u contact opnemen met:

• Wassim Channa, student Elektronica-ICT en ontwikkelaar van de app. Tel. 0486 08 23 40 ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​
  • Joni Ticket, student Elektronica-ICT en ontwikkelaar van de app. Tel. 0468 33 91 03
  • Davy De Winne, projectbegeleider opleiding Elektronica-ICT (davy.dewinne@odisee.be)
Ewoud Boone

Persmedewerker Technologiecampus Gent

Over Odisee-hogeschool

Odisee, dat 27 bacheloropleidingen, 12 graduaatsopleidingen en diverse vervolgopleidingen aanbiedt, is dé co-hogeschool - waarbij 'co' staat voor samen. We willen dat studenten, docenten, onderzoekers, bedrijven en de maatschappij sámen werken aan ons onderwijsproject. We bundelen onze krachten om de complexe uitdagingen van vandaag aan te pakken – in de hogeschool én op de werkvloer bij onze partners. Bij Odisee, dat meer dan 11.000 studenten en 1.500 personeelsleden telt, denken en doen we zoveel mogelijk in co. Odisee heeft campussen in Aalst, Brussel, Gent, Dilbeek, Schaarbeek en Sint-Niklaas. Meer info: www.odisee.be of neem contact op via de bijgaande gegevens.

info@odisee.be