Odisee-studenten nemen Brusselse ziekenhuisafdelingen over

Studenten Verpleegkunde nemen psychiatrische en cardiovasculaire afdelingen over

De afdeling Cardiovasculaire heelkunde van het UZ Brussel en Psychiatrie van Europaziekenhuis St. Elisabeth krijgen de komende weken aanzienlijke versterking. Derdejaarsstudenten Verpleegkunde aan de hogeschool Odisee komen er het team vervoegen, en zijn er volledig verantwoordelijk voor de zorg van patiënten.

Van A tot Z verantwoordelijk

Negentien studenten van de Odisee-hogeschool zullen de komende negen weken intensief aan de slag gaan bij een afdeling van het UZ Brussel en Europaziekenhuis. Het gaat om leerwerkplaatsen waarbij de studenten zelfstandig werken, en van A tot Z verantwoordelijk zijn voor de zorg van hun patiënten. "De samenwerking wordt uiteraard voorafgegaan door een intensieve voorbereiding en begeleiding", vertelt stagecoördinator Stijn Muylaert. De derdejaarsstudenten volgen de eerste dagen op hun afdeling een intensieve training om een totaalbeeld te krijgen over aspecten als medicatierichtlijnen, patiëntendossiers of GDPR. "Gedurende het traject worden ze actief begeleid door de verpleegkundigen, waarbij ze gaandeweg meer verantwoordelijkheden toegewezen krijgen", vult Muylaert aan.

In het UZ Brussel nemen ze voor een groot deel van de patiënten op de Cardiovasculaire afdeling de totaalzorg op, gaande van de opname tot het ontslag van de patiënten. Zo ook studente Karen: "ik heb al diverse verpleegtechnische handelingen mogen uitvoeren, zoals het klaarmaken van medicatie of het verlenen van complexe wondzorg. Terwijl sta ik ook in voor het in orde brengen van patiëntendossiers en andere administratieve taken."

Op de psychiatrische afdeling van het Europaziekenhuis begeleiden studenten patiënten met een psychiatrisch ziektebeeld, en nemen ze verschillende verantwoordelijkheden op ​ in nauwe samenwerking met de aanwezige psychiaters en psychologen. En net die verantwoordelijkheden zijn zeer relevant, vertelt ook studente Lies Creve: "het is van grote waarde voor ons dat we intensiever samenwerken met andere hulpverleners en diensten. Op die manier krijgen we een breder perspectief van de zorg en leren we belangrijke vaardigheden aan, zoals uurroosters opstellen."

Leerwerkplaatsen brengen onderwijs en werkveld samen

"De leerwerkplaatsen vragen een intensievere begeleiding dan bij stages, maar kwamen er op vraag van het werkveld", vertelt Stijn Muylaert. "De studenten staan dus niet enkel in voor de zorgverlening, maar ontwikkelen ook andere essentiële skills zoals klinisch redeneren, planning en coördinatie. En net die skills zijn enorm belangrijk om werkzaam te zijn in de zorgsector. Door leerwerkplaatsen in te richten met verschillende partners willen we de studenten Verpleegkunde beter voorbereiden op hun toekomstige job. Omgekeerd zorgen onze studenten ervoor dat de laatste theoretische kennis het werkveld bereikt. Leerwerkplaatsen zijn dus echt een win-win", besluit de stagecoördinator.

Niet voor publicatie

Meer info via Stijn Muylaert: stijn.muylaert@odisee.be of 0486519935

Arthur Meul

Persmedewerker campussen Brussel, Dilbeek en Schaarbeek

Over Odisee-hogeschool

Odisee, dat 27 bacheloropleidingen, 12 graduaatsopleidingen en diverse vervolgopleidingen aanbiedt, is dé co-hogeschool - waarbij 'co' staat voor samen. We willen dat studenten, docenten, onderzoekers, bedrijven en de maatschappij sámen werken aan ons onderwijsproject. We bundelen onze krachten om de complexe uitdagingen van vandaag aan te pakken – in de hogeschool én op de werkvloer bij onze partners. Bij Odisee, dat meer dan 11.000 studenten en 1.500 personeelsleden telt, denken en doen we zoveel mogelijk in co. Odisee heeft campussen in Aalst, Brussel, Gent, Dilbeek, Schaarbeek en Sint-Niklaas. Meer info: www.odisee.be of neem contact op via de bijgaande gegevens.

info@odisee.be