Studenten Voedings- en dieetkunde van Odisee hogeschool Gent ontwikkelen kinderboek rond ziekte van Crohn

Twee studenten van de Technologiecampus van de Odisee hogeschool in Gent, Suzan Planckaert (22) en Julie Wante (22), werkten mee aan het kinderboek "Mama heeft Crohn". Ze deden dat in het kader van hun bachelorproef en willen daarmee de ziekte op een kindvriendelijke manier bespreekbaar maken binnen het gezin.

De ziekte van Crohn is een chronische aandoening van het spijsverteringsstelsel met als meest voorkomende symptomen misselijkheid, buikpijn en vermoeidheid. Patiënten ervaren een grote impact op hun dagelijkse leven en voelen vaak de noodzaak dit bespreekbaar te maken, een onderwerp dat de twee studenten oppikten voor hun bachelorproef aan de Odisee hogeschool.

Studente Suzan Planckaert geeft duiding: "Tijdens onze stage Voedings- en dieetkunde op de dienst poly gastro in het AZ Groeninge Kortrijk onderzochten wij het leven van patiënten met deze aandoening. Op basis van de door ons uitgevoerde enquêtes bleek dat de ziekte vaak door de kinderen niet of moeilijk begrepen wordt, hierdoor wordt Crohn een belangrijk aspect in de opvoeding en het gezinsleven."

Samen met de verpleegkundigen en artsen van de dienst poly gastro, de farmaceutische firma Takeda en auteur Caroline Van Steenbergen werd naar aanleiding van deze resultaten het kinderboekje "Mama heeft Crohn" ontwikkeld. In dit boekje worden verschillende zaken die het sociale leven van Crohn patiënten bemoeilijken aangehaald: de symptomen, de dagelijkse klachten en vermoedheid.

"Mama heeft Crohn" volgt een mama met deze klachten, het verhaal speelt zich zowel in een ziekenhuis als in een pretpark af, om dicht bij de leefwereld van de kinderen te blijven. Alles is op kindermaat ​ en aangevuld met kleurrijke illustraties van Sarah Versteele, vult studente Julie Wante aan.

Initieel zal het boekje verdeeld worden op de dienst poly gastro van het AZ Groeninge Kortrijk, maar er zijn plannen om uit te breiden naar andere ziekenhuizen en instellingen. Er komt ook een Franse versie op de markt.

Jill Verzelen

Lector Voedings- en dieetkunde