Vooral mens- en diergerichte opleidingen doen het goed aan de Odisee-hogeschool in Sint-Niklaas

Voorlopige inschrijvingscijfers 2024-2025 tonen stijgende interesse in mens- en diergerichte opleidingen in Sint-Niklaas

Met de start van het nieuwe academiejaar in het vooruitzicht, geeft de Odisee-hogeschool een inkijk in de voorlopige inschrijvingscijfers voor 2024-2025. De cijfers tonen een toenemende belangstelling voor mens- en diergerichte opleidingen aan de hogeschool in Sint-Niklaas. Vooral de Educatieve Bachelor Lager Onderwijs en de bacheloropleiding Verpleegkunde blijken populair, evenals de afstudeerrichting Dierenzorg binnen de opleiding Agro- en Biotechnologie.

Op maandag 23 september mag de Odisee-hogeschool in Sint-Niklaas weer heel wat nieuwe studenten verwelkomen. Vooral de studiegebieden Onderwijs, Gezondheidszorg en Biotechnologie nemen dit jaar de vlucht vooruit qua inschrijvingen. "We zijn verheugd om zoveel nieuwe studenten te mogen ontvangen op onze campus", zegt Reine De Rudder, beheerder van de campus in Sint-Niklaas. "De toename in inschrijvingen in deze opleidingen toont dat jongeren zich bewust zijn van de belangrijke rol die zij kunnen spelen in het onderwijs en de zorg voor onze medemens en onze omgeving. Het is bemoedigend om te zien dat er een groeiend engagement is voor beroepen die een positieve impact hebben op de maatschappij en de toekomst."

Betrokkenheid bij mens en dier

De voorlopige inschrijvingscijfers laten zien dat de nieuwe lichting studenten aan de Odisee-hogeschool in Sint-Niklaas sterk betrokken is bij de ontwikkeling van de medemens. Vooral de Educatieve Bachelor Lager Onderwijs ziet een forse toename: in het dagonderwijs is het aantal inschrijvingen met 54% gestegen ten opzichte van vorig jaar, en in het afstandsonderwijs zien we een toename van 18%. "Het is fantastisch om te zien dat meer jongeren kiezen voor het lerarenberoep, zeker in een tijd waarin het lerarentekort zo urgent is", aldus Reine De Rudder, die ook opleidingshoofd is van de Educatieve Bachelor Lager Onderwijs. "Deze stijging geeft ons hoop voor de toekomst van het onderwijs. Als hogeschool blijven we ons inzetten om deze toekomstige leerkrachten te voorzien van de juiste vaardigheden en ondersteuning, zodat ze zich ontwikkelen tot veerkrachtige en inspirerende professionals."

"Het is geweldig om te zien dat steeds meer jongeren voor het lerarenberoep kiezen, vooral in een periode waarin het lerarentekort zo nijpend is" - Reine De Rudder, opleidingshoofd Lager Onderwijs

Bovendien speelt de invoering van de starttoetsen voor lerarenopleidingen een belangrijke rol bij de timing van de inschrijvingen. "Door de verplichting van de starttoets voor toekomstige leraren merken we een lichte vertraging in de inschrijvingscijfers", legt Reine De Rudder uit. "We verwachten dat deze cijfers de komende weken nog verder zullen toenemen, zodra studenten de toetsen hebben afgelegd. De huidige stijging is al indrukwekkend, maar we gaan er dus van uit dat dit nog niet het volledige beeld is."

Ook de zorgopleidingen in Sint-Niklaas bereiden zich voor op een opening van het academiejaar met mooie studentenaantallen. De grootste stijging is te zien bij de bachelor Verpleegkunde, met een toename van 13% in de inschrijvingscijfers voor het dagonderwijs ten opzichte van vorig jaar. "Het feit dat weer meer studenten kiezen voor een zorgopleiding", vertelt een trotse studiegebieddirecteur Karen Van Wassenhove, "zien we niet alleen als een mooie evolutie voor ons als hogeschool, maar zeker ook voor het werkveld."

"Dat weer meer studenten voor een zorgopleiding kiezen, is niet alleen een mooie evolutie voor ons, maar zeker ook voor het werkveld" - Karen Van Wassenhove, directeur studiegebied Gezondheid en Zorg

Niet alleen de mensgerichte opleidingen boeken succes. Ook de bachelor Agro- en Biotechnologie ziet een groei van 15% ten opzichte van vorig jaar, waarbij de afstudeerrichting Dierenzorg veruit de meest gekozen richting is: ongeveer driekwart van de nieuwe studenten kiest hiervoor. De andere afstudeerrichtingen zijn Voedingstechnologie, Landbouw en Groenmanagement. "Al sinds 2021-2022 zit Agro- en Biotechnologie in de lift", vertelt opleidingshoofd Liesbet Devos. "Klimaat en voedselzekerheid zijn thema's die jongeren nauw aan het hart liggen. De evolutie die we zagen na corona, waarbij meer jongeren een zorgend beroep ambiëren, lijkt zich ook bij ons opnieuw voort te zetten. Die ambitie omvat zorgen voor elkaar, maar ook zorgen voor dieren, de natuur en de toekomst."

Nieuwe opleiding

Het Odisee-aanbod breidt uit met een nieuw traject voor het graduaat Accounting Administration. De opleiding wordt al langer aangeboden op de Brusselse campus, maar kwam afgelopen academiejaar ook als avondprogramma naar de Odisee-hogeschool in Sint-Niklaas. Vanaf dit jaar kunnen studenten het traject daar ook als dagopleiding volgen. Daarmee heeft de hogeschool voor het eerst een dagaanbod voor studenten in het Waasland met interesse in bedrijfskunde.

Praktisch - niet voor publicatie

Voor meer informatie en interviews kun je contact opnemen met:

• Reine De Rudder, campusbeheerder en opleidingshoofd Lager Onderwijs - 0485 61 51 14
  • Karen Van Wassenhove, directeur studiegebied Gezondheid en Zorg - 0474 66 69 65
  • Liesbet Devos, opleidingshoofd Agro- en Biotechnologie - 0473 81 64 11
Magali Van Daele

Persmedewerker campus Sint-Niklaas

Over Odisee-hogeschool

Odisee, dat 27 bacheloropleidingen, 12 graduaatsopleidingen en diverse vervolgopleidingen aanbiedt, is dé co-hogeschool - waarbij 'co' staat voor samen. We willen dat studenten, docenten, onderzoekers, bedrijven en de maatschappij sámen werken aan ons onderwijsproject. We bundelen onze krachten om de complexe uitdagingen van vandaag aan te pakken – in de hogeschool én op de werkvloer bij onze partners. Bij Odisee, dat meer dan 11.000 studenten en 1.500 personeelsleden telt, denken en doen we zoveel mogelijk in co. Odisee heeft campussen in Aalst, Brussel, Gent, Dilbeek, Schaarbeek en Sint-Niklaas. Meer info: www.odisee.be of neem contact op via de bijgaande gegevens.

info@odisee.be